"Ung på Enerhaugen"

Publisert av Karin E. Arnesen den 22.09.20. Oppdatert 18.10.20.

Ja vi er faktisk så heldige å ha medlemmer i styret og historielaget som vokste opp her, Sigurd Erik Johansen og Harald M. Karlsen. De er del av en gjeng som fremdeles holder sammen og samler private fotografier og opplysninger. Norsk Folkemuseum fanget også opp denne gjengen, etablerte et kulturbevaringsprosjekt og laget en utstilling om det å være ung på Enerhaugen. Utstillingen sto store deler av 2020. På Folkemuseet står også de gamle husene hvor bl.a. Harald K i gjengen har bodd. Her er en smakebit på bilder fra 1950-60 årene. Ta en titt på livet i denne bydelen som ble borte, - men som så gjenoppsto.

Bilde 1: Enerhaugen sett fra sydvest. I forkant ser du bomberommet fra krigens dager. Det lå mellom Enerhauggata og Langleiken. Gruelig spennende for oss ungene og det kan sees den dag i dag om du går gangveien nedenfor den første blokka. Bak det hvite huset ser du et av de får grøntområdene vi hadde og som ble kalt Engemann.

Bilde 2: Husmødrene på Enerhaugen utgjorde klippene i miljøet. Her er de samlet i sola ved vannposten på hjørnet av Langleiken og Johannesgata 12-14. For tøy måtte vaskes for hånd i all slags vær. Tenk deg vinteren med isglatte gater og kun en sparsom vannstråle uansett hvor mye man skrudde. Her var episenteret for siste nytt både lokalt og globalt. Og ikke minst her ble problemer luftet og løsninger funnet. Mange hadde kveldsjobber som å vaske i butikker og kontorer så her tipset de hverandre om jobbene. Fra venstre, nr 2 fru Thirud, nr 4 fru Olsen bak vannposten, nr 5 fru Karlsen (mor til styremedlem Harald K.) som lett fremoverbøyd fyller en bøtte og nr 7 helt til høyre fru Nilsen.

Bilde 3: To sprekinger, styremedlemmene Sigurd Erik Johansen til venstre og Harald M Karlsen, som forturnere i turndrakta til Tøyen turn. Bildet er tatt utenfor Haralds bolig i Johannesgt 14, som nå står på Folkemuseet. Treningen foregikk på Herslebs skole. Det var sirkeltrening og øvelser på matte (stupe kråke, slå stift og hjul), hoppe over kasse, trene i ringer. Flere fra gjengen var med. Jenter på mandager og torsdager, gutter tirsdager og fredager.

Det var stor stas å bli forturner for da kunne gutta gå med forturner-bånd/skjerf. En gang i året deltok vi på kretsturnstevne på Bislett. Senere ble det fotball, ishockey og bandy i Sportsklubben Sterling. Vi hang sammen og det som en unge gjorde begynte gjerne de andre med også. Om man hadde talent eller ikke, spilte ingen rolle.

Bilde 4: Her skal gutta, Sigurd foran og Harald bak, på tur til Kragerø. Da Sigurd ble 16 år ville han ha motorsykkel. Takket være konfirmasjonspenger, penger han tjente på sjokoladesalg og gaven fra Steffensen fikk han kjøpt en Tempo Sving 125 cc. Den ble utstyrt med lastebrett og veltebøyler. Litt utenfor Kragerø hadde vi funnet vår egen bortgjemte campingplass. Mange Kragerø jenter fikk luftet seg bak på motorsykkelen. Ellers ble sykkelen brukt til å komme seg rundt til treninger, fotball kamper og andre aktiviteter.

Bilde 5: Dette er tatt fra der hvor Enerhauggata startet ved Sørligata og bygningen bak står der ennå. Det så jo pittoresk ut og ble et motiv som flere kunstnere kopierte. Min onkel Bjarne (jeg er Karin A) hadde i mellomkrigstiden og under krigen maling som hobby. Selv om han jo kjente området godt mistenker jeg han for å ha malt etter et fotografi. Men fint er det og det henger på veggen i dag hos en i familien.

Link til Norsk Folkemuseum https://norskfolkemuseum.no/ung-pa-enerhaugen

Foto: Sigurd Erik Johansen