Tegneren Alf Gabriel Næsheim

Publisert av Terje Knudsen den 27.11.20.

Et vindu mot det gamle Oslo

Tekst: Terje Knudsen, styremedlem i historielaget

Det begynner å bli noen år siden Alf Gabriel Næsheim startet på sin bokserie «Kristiania i Oslo» - med sine lune kommentarer til sine flotte tegninger. Han valgte sine bygninger med omhu og var tro mot konseptet «Kristiania i Oslo». Han lagde etter hvert ti bøker i perioden 1986 til 1995. De ga ikke inntrykk av Oslo som en etter hvert moderne storby, men ga på en sjarmerende måte et vindu til slik det var, og ofte var det bygninger med rivningsfare hengende over seg.

Alf Gabriel Næsheim var født 18. februar 1926 i Stavanger og død 25. desember 2014 i Bærum. Han var en norsk akvarellmaler og tegner, mest kjent for sine Kristiania-tegninger, men også den første norske tegner for tegneserien Donald Duck & Co.

Etter Næsheim flyttet til Oslo i 1945 ble han tegner for Aftenposten og forble der til 1995. Han var også tegner for Dagbladet 1968-81 (sport), Stavanger Aftenblad og Jærbladet.

Han var utdannet ved Statens håndverks- og kunstindustriskole 1945-50, Académie de la Grande Chaumière i Paris 1947 og Goldsmiths' College of Art i London 1951. Hans debut som grafiker kom i 1948. Han hadde atelier på Jæren og holdt sin første separatutstilling med Jæren som tema på Hå gamle prestegård i 1985.

Hans far var kunstneren Sverre Næsheim (1900-76). Alf Gabriel er bror til tegneren Egil Torin Næsheim (født 1937) og far til grafikeren Yngve Næsheim (født 1960).

Fra 1986 og 10 år fremover tegnet og beskrev han etter grundig research mer enn 550 gamle hus og bygårder i Oslo i Aftenposten. Disse stod på trykk i avisens aftennummer om lørdagene, og ble utgitt i bokform i 1986–1995 med tittelen «Kristiania i Oslo – Hovedstadsvandringer med skisseblokk». Disse 10 bøkene, med register i siste bind, er en god kilde til informasjon om byens gamle bygningsarv.

Alf Næsheim relevans for Enerhaugen, Grønland og Tøyen historielag finner du i hans 10 bøker «Kristiania i Oslo». Det er rundt regnet 42 artikler med sine karakteristiske tegninger fra vårt område. Mange av bygningene finnes ikke lenger i dag og artiklene er derfor en kilde til kunnskap om det som var i våre bydeler.

Ser en nøye på Alf Næsheims tegninger så har han ofte tegnet inn en eldre dame som støtter seg på sin stokk gjennom Oslos gater.

Kilder: Sitater fra Wikipedia og Store Norske leksikon.

Du finner mer om bøkene hans på våre hjemmesider under Lokalhistorie/Litteratur og lenker

Oslo, november 2020