VÅR DAG - happening på Tøyen Torg lørdag 29/9 2022

Publisert av Karin E. Arnesen den 27.09.22.

Historielaget lagde happening på Tøyen Torg lørdag 29. september 2022

VÅR DAG ble en ren festdag for historielaget. Det var spådd dårlig vær, men dagen opprant og det falt ikke en dråpe regn. Vi holdt på fra kl 11.00 til 15.00 og det var en jevn strøm av blide mennesker, gamle og unge.

Bakgrunnen var, som noen kanskje husker, at kong Harald i sin nyttårstale oppfordret alle til å delta i landets frivillighetsarbeide i regi av prosjektet «Frivillighetens år 2022». Historielaget lagde en plan, søkte og fikk støtte. Vi skulle markedsføre historielaget samtidig som vi rettet oss mot barn og ungdom.

Vi tok utgangspunkt i et samarbeide med Deichman Tøyen og Bydel Gamle Oslo. På Deichman fikk vi lage fotoutstillingen «Ung på Enerhaugen» som vi hadde arvet fra Norsk Folkemuseum. Sistnevnte lagde i tillegg en omfattende power point presentasjon til oss med 80 foto tatt fra ulike perioder på Enerhaugen. Denne ble vist på en stor TV-skjerm i vinduet ut mot torget. Bildene i vår fotoutstilling er tatt på 1960-tallet av styremedlem Sigurd Johansen. Han og kammeraten Harald M. Karlsen (de vokste opp sammen og er styremedlem) sto for omvisning og historiefortelling. Det ble også plass til 2 montre, det ene med gamle foto og det andre med håndarbeider fra 1950-tallet fra en jenteklasse på Hersleb skole, som for øvrig fyller 100 år i år.

Ute på torget hadde vi en stand med telt og et område hvor ungene kunne delta i gammeldagse leker. De minste fikk prøve seg på klinkekuler og kaste hestesko og alle fikk kjærlighet på pinne, saft, klistrelapper og deltok dessuten i trekningen om barnebøker. De litt eldre fikk en quiz med spørsmål som relaterte seg til fotoutstillingen og premiene der var kino-billetter og bøker. Det var en god blanding av unger, ungdom, foreldre og besteforeldre.

På standen delte vi ut brosjyrer om historielaget, pratet med folk og serverte kaffe og kaker. Vi kom i kontakt med både besøkende og de som bodde i området på en måte vi ikke tidligere har fått anledning til. Morsomt var det også da TV-kjendis Kai-Samuel Vigardt fra NRK-serien «Ukjent arving» dukket opp ved standen.

Fra historielaget stilte til sammen 12 personer opp både fra styret og medlemmer.  Vi hygget oss og ble bedre kjent med hverandre – og ikke minst vi vervet mange nye medlemmer. Tusen takk for innsatsen til alle disse. Takk til alle fra Deichman Tøyen som hjalp oss med utstillingen og barnelekene - men ikke minst takk til organisasjonen «Frivillighetens år 2022». Bidraget derfra gjorde det mulig å gjennomføre denne dagen.

For styret i Enerhaugen, Grønland og Tøyen historielag

Nestleder Karin Arnesen