Foto til venstre viser barnedåp i Langeleiken 12 sommeren 1947

Det er et svært omfattende arbeide å samle inn, registrere og bevare billedmateriell. Vi har ikke funnet det praktisk å selv etablere en større bilde-database, men i stedet inngått et samarbeide med bl.a. Digitaltmuseum.no. Her blir det gjort tilgjengelig for alle.

I tillegg vil historielaget arbeide for å samle inn fotomateriell fra private for hele vårt område og det er derfor dannet en fotogruppe.

Vi tror at mange av våre medlemmer har private bilder som er tatt ute eller inne i historielagets område. Det kan være gatebilder, familiebilder, skolebilder, konfirmasjonsbilder, bilder fra arbeidsplasser osv. Det kan være fra din egen generasjon eller fra tidligere generasjoner. Det kan være løse bilder eller det kan være gamle album.

Skriv til oss i historielaget, egt-historie@gmail.com eller ring:

• Sigurd Johansen (leder) 909 31 382
  • Harald Karlsen 958 33 388

PS - Vil du være med i fotogruppa og dette spennende arbeidet? Ta kontakt med Sigurd eller Harald.

Oslo, mars 2022

SAMARBEIDE MED NORSK FOLKEMUSEUM OM VÅRE OMRÅDER

Fotogruppa har et viktig samarbeide med Norsk Folkemuseum. Det har bakgrunn i samarbeidet rundt prosjektet "Ung på Enerhaugen". Folkemuseet har bl.a. laget diverse linker hvor de har samlet bildene fra våre områder.

Enerhaugen: Her får man opp alt Folkemuseet har på hjemmesiden sin om Enerhaugen.  Klikker man deretter på hver enkelt undertekst/bilde får man opp enda mer. Her ligger både artikler og bilder som man kan dele. - - -  Hvis dere finner en pil nederst til høyre, med «Godta lisens og last ned bilde» kan de enkelte bildene lastes ned gratis, men det er viktig med fotokreditering.

Her er bilder samlet fra tre av våre områder:

Tøyen

Enerhaugen

Grønland

DIVERSE ANDRE LINKER TIL BILDE-DATABASER

DigitaltMuseum gir tilgang til bl.a. en mengde fotomateriell.

Oslobilder.no er en ren bildebase hvor du finner et bredt utvalg oslobilder. Blant disse finner du noen av de beste bildene fra hver enkelt institusjon. Bidragsyterne er institusjonene Arbeiderbevegelsens arkiv og bibliotek, Norsk Folkemuseum, Oslo Byarkiv, Oslo Museum, Norsk Teknisk Museum, DEXTRA Photo og Universitetsbiblioteket i Bergen.

Oslofilm eller Oslofilmene er en samling på ca. 180 kortfilmer produsert av Oslo Kinomatografer i perioden 1947 til 1982.

Nasjonalbiblioteket har også en stor og interessant bilde-database.