Idrettshistoriegruppe i Enerhaugen, Grønland og Tøyen Historielag

Styret har opprettet en egen arbeids/prosjekt-gruppe for å studere idrettslagene i området vårt. Vi startet opp i februar og har kommet et godt stykke på vei. Men det også mye arbeid igjen, og vi har gjettet på at vi kommer til å holde på i 2-3 år. Det er mange klubber og mye materiale vi skal gjennom. Om det er flere som har lyst til å bidra, kan de melde seg til nestleder i historielaget, Karin Arnesen. Gruppa består i dag av

Bernt Bølviken, Harald Hanssen, Sigurd Johansen, Harald M. Karlsen, Arne Kristiansen, Erik Odgaard og Karin Arnesen

Selv om vi har et stort kildemateriale, er vi fortsatt på jakt etter mer. Har du noe, så meld fra. Husk at ingen ting så lite at ikke er interessant; en klubbavis, et regnskap, en annonse for et arrangement, en fest, en bingokveld eller en konkurranse, møtereferat, deltagerliste, resultatliste, fotografier, pokaler, klubbmerker osv.

Vi kommer også til å skrive jevnlig om ting vi har funnet, en slags «løypemelding» om arbeidet. 17. mai i år hadde vi en sak om skirennet på Ola Narr 17. mai 1948. Det var et forvarsel om hva som kan komme. Nå skriver vi om hvilke idrettslaget vi har funnet, og hvor mange lag det var på forskjellige tidspunkt. Har du reaksjoner på det vi forteller, må du bare melde fra.

NB! – Vi i prosjektgruppa treffes ca. 1 gang i måneden, dvs den 3. torsdagen, kl 11.00 på Asylet. Alle er velkommen! (Sjekk alltid dato på hjemmesidens Kalender. Det hender vi må skyve litt på datoene). Vil du kontakte oss kan du bruke kontaktskjema under OM OSS på hjemmesiden.

Under finner du diverse nyhetsbrev som gruppa har produsert.  Du kan klikke på overskriften så kommer du til en egen side med hele teksten. I tillegg finner du Løypemeldingen som et pdf-vedlegg (greit å printe ut) nederst på denne siden.

Løypemelding 2022-01, 17. mai - Skirenn på Ola Narr

Løypemelding 2022-02, 4. juli - Bakgrunn og antall klubber

Løypemelding 2023-01, 20. februar - Fotball - den mest populære idretten

Løypemelding 2023-02, 9. mail - Østkantstafetten