Bydelsvandring fra «Gavl til gavl»

Publisert av Karin E. Arnesen den 30.09.20. Oppdatert 15.11.20.

Nå skapes det kunsthistorie i bydelen vår. Viktor Gjengaard tok gruppen med rundt og fortalte om kunstnerne, valg av motiver, hvordan «får de det til» og ikke minst hvordan det har påvirket miljøet i området. Det startet omtrent for 10 år siden og etter hvert ble aktiviteten en del av Tøyen-løftet hvor man inviterte inn gatekunstnere fra hele verden.

Referat fra byvandring 20. september 2020

Vi startet på Tøyen skole hvor han hadde gjort en avtale med vaktmester Kemal (se debattinnlegg i Aftenposten 22/9 ) så vi slapp inn i skolegården som ellers er stengt. Det startet med en avtale mellom foreldregruppen på skolen og naboeiendommen. Boforhold har alltid vært en sak på Tøyen så den russiske kunstneren, Rustam QBic, valgte derfor barn og bolig som tema. Det hele ble laget på 1 uke.

Men turen startet egentlig rett ved inngangen til T-banestasjonen på Tøyen, der man finner en liten gatestump som opprinnelig var tenkt som en del av den første store Ringveien rundt Oslo. Der hadde et boliglag tatt kontakt siden de hadde en «blank» gavlvegg. Den argentinske kunstneren, Pastel, tegner fortrinnsvis planter, men bruker ikke grønnfarge. Motivet hentet han fra Botanisk hage. En poppel har fått lov til å vokse, riktignok med litt trimming, og utgjør en levende kontrast. En av historielagets medlemmer hadde et spesialønske så vi ruslet ned til Smedgata for å se «Solnedgang over Oslo» av Peer Lorentz Dahl fra 1993 (født 1915, død 2005). Det er på 550kvm og det største på Tøyen, ja trolig i Oslo, og et av de aller første laget til Miljøbyen Gamle Oslo. Det viser høyblokkene på Enerhaugen og utsikten derfra. Boliglag og sameier bidrar til å vedlikeholde maleriet ved at de overmaler taggingen som påføres med jevne mellomrom.

I området rundt Kolstadgata og Sørli lekepark så vi en slags somalisk astronaut (Fadlabi) og Munchs «Skrik» (Kverneland og Monica T) i tegneserieutgave. Fargene på det siste maleriet matcher tilfeldigvis husfasadene ved siden av. Litt lenger bort tittet John Arne Sæterøys «Jason» ned på oss fra sitt rede/bolig. Ved siden av trippet Tøyen-tuppene fornøyd klukkende rundt i sin bolig dvs hønsehus. Gruegata er blindgate og der lyser Livets vann (Rustam QBic). Vannet renner fra en eldgammel by, nedover et fossefall og ender ved den nye generasjonen. Det symboliserer visdom og kunnskap. Dette var en «langtidsprosjekt» - det tok 14 dager! Ved siden av er en vegg med høy himmel og vakkert fuglemotiv av Diana Kinnerød. Underveis syklet noen smågutter nysgjerrig rund oss og lurte fælt på hva vi holdt på med og Viktor forklarte også dem.

Tilbake i Jens Bjelkes gate er et nydelig, fargesterkt maleri, kalt Lykkejegeren, signert den sør-amerikanske kunstneren Inti. Så krysset vi Sørli plass, gikk halvveis ned Sørlibakken og tok til høyre i Schubelers gate. Ved en liten lekeplass tronet en mann med en liten pike i fanget på en vegg over 4 etasjer. Det heter Uten tittel og er laget av spanjolen Aryz. Her måtte Viktor, som kom rett fra malerjobb på Hamar, si godnatt på telefonen til datteren sin. Telefonen ble snudd og så fikk vi også ønsket god natt.

Vi krysset over hjørne-området ved Botanisk hage som vi i gamle dager kalte Tøyenparken, nå sier kartet Snippenparken. Her var det bruksvennlig skulpturer til glede for særlig barn og eksempler på et trafohus hvor kommunen bekostet en fargerik dekor. I hjørnet sto en lyktestolpe hvor noen har strikket en «frakk» til den stakkars stolpen. Skumringen hadde satt inn og vi hastet ned Tøyengaten, forbi museumsleiligheten i nr 38 og gamle Kiellands fabrikker hvor Laban seigmann ble født. Bort Heimdalsgaten og ned til Urtehagen barnehage, også i sprakende farger, som ligger mellom Urtegata og Nordbygata. I sistnevnte fikk vi med oss nok et bilde av Aryz og et eksempel på hvordan gatekunsten tar seg ut når de blir belyst om kvelden. Som sagt, jeg tror vi er vitne til at det skapes kunsthistorie om livsglede og alvor i bydelen vår nå. Viktor avsluttet på Grønland og tok seg tid til både å svare på spørsmål og slå av en prat med de som ville snakke mer. Omvisningen tok oss 2 timer – og så gikk alle glade hjem. Takk for turen Viktor!

Hilsen Karin Arnesen – alle foto privat.

Mer om kunstnerne og maleriene på Urban Samtidskunst og Street Art Oslo på Facebook.

Kart med gatekunst: https://www.visitnorway.no/reis.../ostlandet/oslo/gatekunst/