HISTORIESUS - Historielagets årsmagasin 2020

Publisert av Karin E. Arnesen den 03.12.20.

I magasinet kan du lese om blide Freddy Frisør som har holdt til i Grønlandsleiret i snart 50 år og klippet minst 50 000 kunder. Villa Enerhaugen kjenner vi i dag som et hjem for unge demente, men ble i sin tid bygget som gamlehjem av rådhusarkitekten Arnstein Arneberg og ble realisert etter et formidabelt spleiselag. Asylet på Grønland kjenner de fleste i dag som kafé, restaurant og bydelshus, men har en broket historie trolig helt tilbake til ca 1740. Einar Gerhardsen bodde i vårt område og noen var nærmest på hils med han. Og hvem kjente egentlig til Olafia? Les om denne ildsjelen som maktet å gjøre samfunnet oppmerksom på de prostituertes håpløse situasjon for 100 år siden. Vi ønsker dere en god lesning i årets mørkeste måned frem mot en fredelig jul.

Du finner en digital versjon av magasinet under menypunktet Nyhetsbrev.